Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Förhandsbesked om anstånd eller avbetalningsplan avseende gatukostnader

Vi tar betalt av fastighetsägare när vi anlägger och förbättrar gator och andra allmänna platser vid detaljplaneläggning. Det heter gatukostnad.

Här kan du ansöka om ett förhandsbesked för anstånd eller avbetalning av gatukostnaden.

Betalning

Om du inte kan betala gatukostnadsbeloppet på en gång kan du ha rätt att få anstånd med betalningen, det vill säga skjuta på betalningen, eller dela upp betalningen genom en avbetalningsplan.

För att få avbetalning eller anstånd behöver kommunen godkänna att du uppfyller kraven för att ansöka om avbetalning eller anstånd, ett så kallat förhandsbesked.

Fastighetsägare kan:

  • betala direkt, när fakturan kommer har man 60 dagar på sig att betala
  • ansöka om anstånd med gatukostnaden
  • ansöka om kommunal avbetalningsplan.

Vad krävs för att kunna ansöka om avbetalning eller anstånd?

För att godkännas måste du kunna visa upp att du inte kan finansiera gatukostnaden på något annat sätt, exempelvis genom att visa flertalet avslagna låneansökningar från bank eller annat låneinstitut.

Alla steg i ansökan måste färdigställas innan sista betalningsdag för fakturan, annars förfaller fakturan till betalning och varken anstånd eller avbetalning kan godkännas.

När du har fått ett godkännande måste du lämna en godtagbar säkerhet i form av ett skriftligt pantbrev (fysiskt) som motsvarar värdet på gatukostnadsfakturan.

Se till att vara ute i god tid, annars riskerar din ansökan att avslås! Det kan ta upp till tio dagar innan kommunen hunnit hantera och svara på dina frågor. Lantmäteriet kan ha lång handläggningstid på att få fram ett skriftligt pantbrev.

Innan du kan gå vidare med din ansökan behöver du invänta ett godkännande från kommunen.

Information om behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar kommer att registreras i vårt dataregister. Vi kommer att hantera dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen. Du har alltid rätt att få information om vilka personuppgifter som registrerats om dig samt att begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.

Logga in

Kontakt

Huddinge kommun

Telefon: 08-535 300 00

E-post:
servicecenter@huddinge.se

Besöksadress:
Våra förvaltningar

Postadress: 141 85 Huddinge

Organisationsnummer:
212000-0068

Övrig information

  • Frågor & Svar
  • Felanmälan
  • Säg vad du tycker
  • Engagera dig och påverka
  • Om webbplatsen
  • Till pressrum
  • Webbkarta
  • Anslagstavla
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse

Fler sätt att följa oss


Huddinge kommun Facebook-sida, ikonFacebook

Huddinge kommun Instagram-sida, ikonInstagram

Huddinge kommun Linkedin-sida, ikonLinkedIn