Brister i boendemiljön
I den här e-tjänsten kan du lämna klagomål på störningar i din bostad. Det kan till exempel handla om låg eller hög inomhustemperatur, dålig ventilation, buller, fuktskador eller skadedjur.
Brister i offentliga lokaler
Du kan också använda den här e-tjänsten om du vill lämna ett klagomål på brister i offentliga lokaler. En offentlig lokal är en lokal som allmänheten har tillträde till. Exempel på offentliga lokaler är förskolor och skolor, simhallar, frisörsalonger, äldreboenden, hotell, gym, solarier, skönhetssalonger och tatueringsstudios.
Brister i dessa miljöer kan till exempel handla om bristfällig hygien eller städning, dålig ventilation, störande lukter eller skadedjur.
Börja med att kontakta den som stör
Innan du gör en anmälan till kommunen ska du kontakta den som orsakar eller är ansvarig för störningen, exempelvis din hyresvärd, bostadsrättsförening, granne eller den som ansvarar för en verksamhet eller lokal.
Det är viktigt att den som är ansvarig för störningen får tid att undersöka problemet och föreslå en lösning.
Gör en anmälan om störning kvarstår
Om du pratat med den som orsakar störningen men problemet ändå fortsätter kan du göra en anmälan till kommunen via denna e-tjänst.
För att kunna utreda ditt ärende behöver vi veta var störningen upplevs, hur ofta och när du upplever den, hur länge störningen pågått och eventuellt felanmälansnummer till din hyresvärd. Du får även beskriva vad den ansvariga gjort för att lösa problemet och vad som sagts när du informerat om störningen. Här har du också möjlighet att skicka med fotografier eller eventuella utredningar.
Gemensam anmälan
Är ni flera personer som upplever samma störning är det bra att göra en gemensam anmälan. Den som gör anmälan behöver då ha en fullmakt att företräda de andra.
Anonyma klagomål
Om du gör din anmälan anonymt behöver beskrivningen av störningen vara mycket utförlig. Annars finns det risk att vi inte kan utreda klagomålet, eftersom vi inte kan kontakta dig för mer information.
Många anonyma klagomål kan inte utredas alls. Detta beror på att vi i många fall behöver veta var du bor i förhållande till störningen eller i vilken bostad som störningen upplevs i.
Du är inte anonym om du uppger namn, telefonnummer eller e-post som anger ditt namn.
Vad händer efter att jag gjort en anmälan?
När vi fått in din anmälan fördelas ärendet till en handläggare. Om vi behöver mer uppgifter kommer handläggaren kontakta dig.
Skickas till den ansvariga
När vi har alla uppgifter vi behöver skickar vi ditt klagomål till den som är ansvarig för störningen. Den ansvarige får då möjlighet att bemöta klagomålet. Svarstiden sätts vanligtvis till tre veckor.
Så snart vi fått svar kommer vi kontakta dig på nytt. Om det behövs bokar vi en inspektion hemma hos dig eller i den lokal som störningen rör.
Krav på att åtgärda störningen
Om det bedöms vara motiverat kan vi ställa krav på den ansvariga att störningen utreds mer och att åtgärder vidtas.
Avgift
Det kostar ingenting att lämna in ett klagomål till kommunen. Om det visar sig att kommunens tillsyn är befogad, är det den som orsakar problemet eller störningen som får betala för kommunens tillsynsarbete.
Om du vill ha hjälp med sänkt hyra eller annan ekonomisk kompensation för störningar i din bostad kan du kontakta hyresgästföreningen eller vända dig till hyresnämnden.
Störningar som utreds
Störningen som du upplever ska utgöra en hälsorisk – en olägenhet för människors hälsa. En av de lagstiftningar som vi jobbar med är miljöbalken. I miljöbalken definieras en olägenhet för människors hälsa som ”en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”.
För att en störning ska betraktas som en olägenhet för människors hälsa behöver den vara av en viss omfattning och inte tillfällig. Störningen ska också ha en negativ påverkan på hälsan för att räknas som en olägenhet. Störningen behöver också ha en viss varaktighet. Utöver störningar som är ständigt pågående räknas också sådana störningar som är regelbundna och återkommer vid flera tillfällen.
Störningar vi inte utreder
Om störningen är tillfällig kan vi inte utreda ärendet. Samma sak gäller för störningar som inte är pågående. Vi handlägger inte heller ärenden där störningen redan håller på att utredas eller om åtgärder redan pågår.
En förutsättning för att vi ska kunna hantera ditt ärende är att frågan faller inom någon av de lagstiftningar vi arbetar med. Det betyder att vi inte kan utreda ärenden som ska hanteras av andra myndigheter. Ett exempel på ett sådana ärenden är klagomål på hotfulla eller aggressiva hundar som ska hanteras av polismyndigheten.
Ett annat exempel är klagomål på grannar som spelar för hög musik eller stör nattetid. Dessa typer av störningar hanteras i första hand av hyresvärden eller bostadsrättsföreningen.
Rätt till ersättning
Miljötillsynsavdelningen kan inte hjälpa till med ekonomisk kompensation som exempelvis sänkt hyra. Om du vill ha hjälp med ekonomisk ersättning behöver du kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening. Du som bor i hyresrätt kan få hjälp av hyresgästföreningen.
Behandling av personuppgifter
De personuppgifter du lämnar kommer att registreras i vårt dataregister. Vi kommer att hantera dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).
Allmän handling
E-post och brev som kommer till Huddinge kommun blir allmän handling enligt offentlighetsprincipen.