Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om dispens utsortering av bygg- och rivningsavfall

Här kan du lämna in din ansökan om dispens från utsortering av avfall enligt 3 kap. 15 § avfallsförordningen (2020:614). I e-tjänsten kommer du få svara på frågor kring entreprenaden, vilka avfallsslag som hanteras, vilka avfallsslag som dispens söks för och skälet till ansökan.

Tänk på att ansöka i god tid! På nästa sida finner du också en checklista över de frågor vi kommer att ställa till dig i den här tjänsten.

Lagkrav

Enligt 3 kap. 10 § avfallsförordningen (2020:614) ska den som producerar bygg- och rivningsavfall, utöver vad som gäller enligt andra bestämmelser i kapitlet, sortera ut åtminstone följande avfallsslag:

  1. trä,
  2. mineral som består av betong, tegel, klinker, keramik eller sten,
  3. metall,
  4. glas,
  5. plast, och
  6. gips

Avfallsslagen ska förvaras skilda från varandra och från annat avfall. Även brännbart avfall ska sorteras ut enligt 3 kap. 12 § avfallsförordningen.

Det finns undantag till bestämmelsen om utsortering enligt Naturvårdsverkets föreskrifter NFS 2020:7. I andra fall krävs dispens ifall du inte anser det möjligt att sortera ut de angivna avfallsslagen. Tillsynsmyndigheten får i fråga om bygg- och rivningsavfall i det enskilda fallet ge dispens från utsorteringskraven i fråga om avfall där separat insamling inte är genomförbar eller inte ger fördelar som överväger nackdelarna.

Avgift

För handläggning om ansökan om dispens tas en avgift ut enligt Taxa för bygglovs- och tillsynsnämndens verksamhet enligt miljöbalken, HKF 4210.

Information om behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar kommer att registreras i vårt dataregister. Vi kommer att hantera dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen. Du har alltid rätt att få information om vilka personuppgifter som registrerats om dig samt att begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.

Logga in

Kontakt

Huddinge kommun

Telefon: 08-535 300 00

E-post:
servicecenter@huddinge.se

Besöksadress:
Våra förvaltningar

Postadress: 141 85 Huddinge

Organisationsnummer:
212000-0068

Övrig information

  • Frågor & Svar
  • Felanmälan
  • Säg vad du tycker
  • Engagera dig och påverka
  • Om webbplatsen
  • Till pressrum
  • Webbkarta
  • Anslagstavla
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse

Fler sätt att följa oss


Huddinge kommun Facebook-sida, ikonFacebook

Huddinge kommun Instagram-sida, ikonInstagram

Huddinge kommun Linkedin-sida, ikonLinkedIn