Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Klagomål

Via denna e-tjänst kan du lämna in klagomål på olovliga åtgärder inom strandskydd, problem med inomhusmiljön i din bostad, störande verksamheter, brister i livsmedelsverksamheter, med mera. För att anmäla misstänkt matförgiftning använd i stället denna e-tjänst: Anmälan om misstänkt matförgiftning.

Innan du gör din anmälan

Tänk på att:

  • Problemen måste pågå just nu för att vi ska kunna göra något. Bifoga gärna foton, eventuella kopior på skriftliga kontakter och annat som kan vara intressant för oss.

  • En förutsättning är att störningen kommer från en fastighet/verksamhet belägen i Huddinge kommun.

Blanketter och andra handlingar som du skickar till oss blir offentliga handlingar. Ditt klagomål kan komma att skickas till den du klagar på. Det går bra att vara anonym i din anmälan men det kan försvåra vårt arbete och vi kan inte återkoppla till dig. Om du vill vara anonym ska du inte skriva ditt namn, personnummer, adress, telefonnummer eller e-postadress. Undvik att skicka med läkarintyg och andra känsliga uppgifter.

När vi har fått din anmälan

När din anmälan har kommit in bedömer vi om det kan finnas en risk för hälsan och/eller miljön. Handläggningen i nästa steg kan variera men vanligtvis kontaktar vi den som är ansvarig för störningen, t.ex. hyresvärden eller verksamhetsutövaren och berättar om anmälan. De får 2-3 veckor på sig att svara oss. Om inget händer och du fortfarande upplever problem brukar vi göra en inspektion. Därefter kan vi ställa krav på den som är ansvarig att utreda och åtgärda problemen.

Avgift

Det kostar ingenting att lämna in ett klagomål till kommunen. Om det visar sig att kommunens tillsyn är befogad, är det den som orsakar problemet eller störningen som får betala för kommunens tillsynsarbete.

Information om behandling av personuppgifter

De personuppgifter du lämnar kommer att registreras i vårt dataregister. Vi kommer att hantera dina personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). I vissa fall kan vi komma att hämta uppgifter om dig från kommunens fastighetsinformation eller kommuninvånarregister. Du har alltid rätt att få information om vilka personuppgifter som tillsynsnämnden har registrerat om dig samt att begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter i bygglovs- och tillsynsnämndens register.

Nästa

Kontakt

Huddinge kommun

Telefon: 08-535 300 00

E-post:
servicecenter@huddinge.se

Besöksadress:
Våra förvaltningar

Postadress: 141 85 Huddinge

Organisationsnummer:
212000-0068

Övrig information

  • Frågor & Svar
  • Felanmälan
  • Säg vad du tycker
  • Engagera dig och påverka
  • Om webbplatsen
  • Till pressrum
  • Webbkarta
  • Anslagstavla
  • Personuppgifter
  • Tillgänglighetsredogörelse

Fler sätt att följa oss


Huddinge kommun Facebook-sida, ikonFacebook

Huddinge kommun Instagram-sida, ikonInstagram

Huddinge kommun Linkedin-sida, ikonLinkedIn