Meny
Mina uppgifter
Mina ärenden
Frågor och svar
Kontakta oss
Om e-legitimation
E-tjänster och blanketter
Bostad och miljö
Fritid, natur och kultur
Förskola och skola
Näringsliv
Organisation och styrning
Stadsplanering och trafik
Stöd och omsorg
E-tjänster och blanketter
Sök
Kontakt
Mina uppgifter
Mina ärenden
Frågor och svar
Kontakta oss
Om e-legitimation
E-tjänster och Blanketter
Frågor och svar
Bostad och miljö
Fritid, natur och kultur
Förskola och skola
Näringsliv
Organisation och styrning
Stadsplanering och trafik
Stöd och omsorg
Frågor och svar
Fråga
Svar
Får alla föreningar söka?
Svar:
Bidraget kan sökas av föreningar och studieförbund verksamma i Huddinge som har eller vill starta fritidsverksamhet för personer med intellektuella och eller neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som till exempel ADHD och Asperger-syndrom.
Hur ska jag beskriva aktiviteten?
Svar:
Till exempel: ”Fotboll för tjejer med ADHD.” eller ”Teater för vuxna personer med intellektuella funktionsnedsättningar”.
Hur ska jag beskriva målgruppen?
Svar:
Till exempel ”Mellanstadietjejer med ADHD” eller ”Seniorer med intellektuella funktionsnedsättningar”.
Hur stort belopp kan vi söka?
Svar:
Startbidraget för ny aktivitet är för närvarande maximerat till 4000 kronor. För redan pågående aktivitet för målgruppen finns inget maxbelopp.
När betalas bidraget ut?
Svar:
I de flesta fall efter avslutad aktivitet – men det går att göra undantag.
Till vilket konto betalas bidraget?
Svar:
Till det konto som föreningen har registrerat hos kultur- och fritidsförvaltningen.
Vad kan vi få bidrag för?
Svar:
Till exmpel: ”Startbidrag för utbildning och handledning av våra ledare som kommer att arbeta med målgruppen”, ”Extra kostnader för material och trycksaker som inte funnits om gruppen hade bestått av deltagare utan funktionsnedsättning” eller ”Pengar för att arrangera ProvaPå-aktiviteter för att locka nya deltagare med funktionsnedsättning”.
Vad menas med ny aktivitet?
Svar:
Föreningar som i dag inte har någon fritidsaktivitet riktad till målgruppen, eller föreningar som vill utöka sin verksamhet för målgruppen.
Varför ska man uppge organisationsnummer?
Svar:
Föreningen måste vara registrerad på kultur- och fritidsförvaltningen för att få söka bidraget.
Varför ska vi uppge om vi har information på hemsidan?
Svar:
Att informationen om den planerade fritidsaktiviteten finns på föreningens hemsida är ett starkt önskemål så att målgruppen hittar information och känner sig välkommen. Det är dock inget krav för att få söka bidraget.
Vilken budget efterfrågas?
Svar:
Försök att vara så detaljerad som möjligt. Var tydlig med att ange merkostnader för målgruppen.
Vilken kontaktperson ska jag uppge?
Svar:
Den personen i föreningen som blir kontaktperson i ärendet.
Vilken telefon och e-postadress ska jag uppge?
Svar:
Kontaktpersonens.
Vilken typ av filer kan jag bifoga?
Svar:
De flesta filer går bra som till exempel vanliga text-filer eller PDF, Excel och Word.
Vilket år ska jag uppge?
Svar:
Det kalenderår fritidsaktiviteten ska genomföras.
Tillbaka