Abou Abou
Meny
    • Mina uppgifter
    • Mina ärenden
    • Frågor och svar
    • Kontakta oss
    • Om e-legitimation
  • E-tjänster och blanketter
    • Bostad och miljö
    • Fritid, natur och kultur
    • Förskola och skola
    • Näringsliv
    • Organisation och styrning
    • Stadsplanering och trafik
    • Stöd och omsorg
Abou
E-tjänster och blanketter
Sök
Kontakt
  • Mina uppgifter
  • Mina ärenden
  • Frågor och svar
  • Kontakta oss
  • Om e-legitimation
  • E-tjänster och Blanketter
  • Frågor och svar
  • Bostad och miljö
  • Fritid, natur och kultur
  • Förskola och skola
  • Näringsliv
  • Organisation och styrning
  • Stadsplanering och trafik
  • Stöd och omsorg

Frågor och svar

Fråga
Svar
Gör det något att jag ännu inte har bestämt namn på restaurangen?
Svar: Du kan komplettera med namn vid ett senare tillfälle.
Gör det något att jag ännu inte hunnit registrera mitt företag för F-skatt, moms och arbetsgivaravgifter?
Svar: Du kan komplettera ansökan med dessa uppgifter senare. Observera dock att detta kan fördröja handläggningen.
Jag skulle vilja ha öppet längre på helger. Hur sen serveringstid kan jag få?
Svar: Serveringstid beviljas som senast till klockan 02.00 på restaurangen om den ligger så att den inte stör närboende. Vid vissa enskilda tillfällen såsom nyårsafton kan senare serveringstid medges.
Jag vill anordna dans på lördagar. Behöver jag ha vakter då?
Svar: Du ansöker om danstillstånd centralt hos polisen. Polismyndigheten bedömer om danstillståndet ska kombineras med villkor om vakter.
Kan jag ansöka om tillstånd trots att mitt företag inte har registrerats av Bolagsverket?
Svar: Bara du har ett organisationsnummer så kan du alltid komplettera ansökan vid ett senare tillfälle. Observera dock att detta kan fördröja handläggningen.
Kan jag betala ansökningsavgiften via Internet?
Svar: Det går utmärkt att betala in ansökningsavgiften genom din Internetbank.
Du kan skicka in en skärmdump som visar betalningen i samband med ansökan.
Måste jag fylla i mitt telefonnummer varje gång jag använder en e-tjänst?
Svar: Du behöver bara fylla i telefonnummer och e-postadress en gång. Dessa uppgifter kommer att sparas under Mina uppgifter. Nästa gång du använder en e-tjänst kommer dessa uppgifter att redan vara ifyllda. Om du byter till exempel telefonnummer kan du ändra i e-tjänsten.
Måste jag ha alla bilagor klara samtidigt som jag lämnar in min ansökan?
Svar: Nej, det räcker med att du har ansökningsblanketten, registreringsbevis och kan visa att ansökningsavgiften är betald för att handläggningen av ansökan ska kunna påbörjas.
Vad räknas som slutet sällskap?
Svar: Ett stadigvarande tillstånd avseende slutna sällskap är antingen:
 • en så kallad klubbrättighet, det vill säga ett tillstånd för ett visst sällskap som förening, företag, klubb, personalgrupp och dylikt, eller
 • en så kallad festvåningsrättighet, det vill säga ett tillstånd till en restaurangrörelse som på beställning bedriver servering till olika slutna sällskap.

För att det ska kunna vara fråga om ett slutet sällskap krävs att medlemskretsen är känd före det aktuella arrangemanget. Det är alltså inte fråga om ett slutet sällskap om till exempel medlemskap kan lösas i entrén till den aktuella tillställningen.

Vidare krävs att det finns ett gemensamt intresse eller annat innehållsmässigt samband mellan medlemmarna – något sådant samband kan normalt inte anses finnas till exempel vad gäller gäster på ett hotell. Exempel på underlag som kan användas för att bedöma denna fråga kan vara föreningsstadgar, uppgifter om styrelsens sammansättning, styrelse- eller årsmötesprotokoll, verksamhetsberättelse och medlemsförteckning.

Antalet medlemmar kan också vara av betydelse. Föreningar som omfattar en stor del av invånarna på en ort eller en lokalförening som även är öppen för en organisations samtliga medlemmar inom en viss region eller inom landet torde exempelvis normalt inte kunna anses vara slutna sällskap.
Varför fyller jag i vissa uppgifter själv?
Svar: Vissa kontaktuppgifter, som telefonnummer och e-postadress, finns inte hos Skatteverket. Dessa uppgifter fyller du i själv och de kommer att sparas under Mina uppgifter. Nästa gång du använder en e-tjänst kommer dessa uppgifter att redan vara ifyllda. Om du byter till exempel telefonnummer kan du ändra i e-tjänsten.
Varför måste jag uppge en e-postadress?
Svar: För att du ska kunna få en bekräftelse på din ansökan och meddelanden om när något händer med ditt ärende skickade till dig.
Varför tar det så lång tid att få serveringstillstånd?
Svar: Handläggningstiden beror till stor del på om du som ansöker skickar in begärda handlingar. Saknas uppgifter kan handläggningen dra ut på tiden eller så kan ansökan avslås. Var därför noga med att skicka in samtliga uppgifter och handlingar som efterfrågas.

I samband med att ansökan kommer in skickar vi ut remisser till flera myndigheter. Det är polismyndigheten, Skatteverket, miljötillsynsavdelningen, brandmyndigheten och i vissa fall kronofogdemyndigheten och länsstyrelsen. Den totala handläggningstiden för ett serveringstillstånd är också beroende av hur snabbt remissinstanserna svarar.
Varifrån kommer mina personuppgifter?
Svar: Namn, personnummer och folkbokföringsadress hämtas från Skatteverket. Dessa uppgifter går därför inte att ändra i e-tjänsten. Om dina uppgifter inte stämmer måste du vända dig till Skatteverkets folkbokföring.
Tillbaka

Kontakt

Huddinge kommun

Telefon: 08-535 300 00

E-post: 
huddinge@huddinge.se

Besöksadress: Kommunalvägen 28

Postadress: 141 85 Huddinge

Organisationsnummer: 212000-0068

Övrig information

  • Felanmälan
  • Synpunkter och klagomål
  • Engagera dig och påverka
  • Om webbplatsen
  • Till pressrum
  • Karta

Fler sätt att följa oss


  • Översätt sidan

Huddinge